Hälsotrenden

Räkna kalorier, få ångest, glömma bort att leva, hur många har varit här egentligen? Alla dina tankar cirkulerar kring mat, du faller för frestelsen, äter det där du inte skulle och bestämmer dig därefter för att svälta dig själv en period och träna hårt för att förbränna det. Där någonstans har man inte förstått begreppet hälsa, hälsa är när du mår bra fysiskt och psykiskt inte när du har en viss fettprocent.
Anledningen till att jag tar upp det här är på grund av att jag läste en status med kommentarer på Facebook, jag hoppas att de skämtade men tyvärr anar jag att det inte är så. Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser "Jag käkade en godisbit, levt på kaffe resten av dagen och ska nu ut och springa för att bli av med skiten, ångesten asså!" sedan uppmuntrande kommentarer på det.

Sedan är övervikt ett problem som måste erkännas och faktiskt tas tag i men inte genom att få människor att må dåligt och därefter plåga sig själva för det är verkligen inte hälsa på något plan. Samhället har förstört begreppet hälsa, du är hälsosam om du följer din diet strikt, har sixpack, du är felfri helt enkelt. Inte mänsklig alltså.

Detta är mer eller mindre den korta versionen av mina åsikter, detta är ett ämne jag skulle kunna skriva hela natten om.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Som en karusell fast det är en stol

50 år och förlovning