Ja, jag vill leva jag vill dö i norden

Ännu en gång, jag kan verkligen inte släppa detta, tycker det är så absurt, har dock funderat ännu lite till och kommit fram till ännu mer så here it goes.

Att klippa bort dessa stereo-typiska folkgrupperna ur Kalle Ankas julafton, visar egentligen att man inte är välkommen om man är en stereotyp? Och att de som faktiskt är kvar är vita, blonda och blåögda (jag är fullt medveten om att de klippte bort den dockan med "ariskt" utseende), dock är det ju bara stereo-typiskt "ariska" som är kvar, eller har jag missat något?

Sedan är det ju landet Sverige, som väljer att vika sig istället för att stå för att det är Sverige som alla andra länder står för att de är just det landet. Varför får man inte vara stolt över att man är svensk? Är det rasistiskt? Snart kommer väll rasismen vändas emot svenskarna, om det inte är okej att vara stolt över sitt nordiska ursprung, det är ju okej att vara stolt över att man kommer någon annanstans ifrån.

Lilla landet lagom är det väll? Det ska vara lagom av allt, men ge fan i våra traditioner, vi rör inte något annat lands traditioner, eller hur? låt Sverige förbli Sverige, ett fritt land, med en nationalsång och traditioner.

Nu vill jag verkligen inte ni ska tro att jag är Sverige Demokrat, helt ärligt är jag livrädd för vad som skulle hända om de fick tillräckligt med mandat i riksdagen, vissa av deras åsikter är riktigt vettiga men så är det med alla partier
Jäkligt trött på detta

Kommentarer

  1. Dock så är det ingen i sverige som har klippt bort dockan i kalles jul, det är Disney i USA. :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know, jag har heller aldrig sagt att det är Sverige, samma sak gäller där borta, (just den delen i inlägget handlar inte bästämt om sverige) Puss <3

      Radera
  2. SD's "vettiga" åsikter är att betrakta som ren utfyllnad. Så länge svensken inte fattar att man måste se till grundvalarna i ett parti - vart det kommer ifrån och vilka ideologiska grunder det vilar på - kommer SD och andra populistiska partier fortsätta klättra uppåt. Tyvärr.

    Jag förstår precis vad du menar, och jagsjälv är väldigt skeptisk till alla rasetiska "friseringar" som Julverkstan genomgått genom åren. Det är faktist inte första gången den blivit klippt i. Den judiska dockan som dansar och den svarta dockan var länge bortklippta, tex. Tyvärr har Sverige väldigt lite att komma med, och som en god vän påpekade: 2012 är kränkningarnas år. Alla känner sig så j-a kränkta hela tiden!

    Har du också tänkt på att de som oftast går ut och propagerar högst emot saker som kan upplevas som etniskt kränkande(tänk typ den här debatten om pepparkaksgubbar i luciatågen) till 99,9999% är ariska medelsvensson med hyfsad utbildning som aldrig i hela sitt liv upplevt rasism riktad emot sig själva... Alltså folk som inte har en j-a ANING om vad dom pratar om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är "faster" Suzie som skrev detta... ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som en karusell fast det är en stol

50 år och förlovning