Acne

Hej och godmorgon! Tänkte på saker som jag skulle vilja dokumentera och se tillbaka på och kom att tänka på min akne. För 2,5 år sedan började jag få små finnar, inget större med det, det var då min p-stav efter 7 år fick kroppen ur balans. Notera att jag varit väldigt välsignad under tonåren i aknevärlden och klarat mig otroligt bra. När jag sedan blev tvungen att byta min p-stav då det inte var hållbart för min kropp längre satte jag in en spiral med minst hormon på marknaden(efter kopparspiral då), i hopp om att så lite som möjligt skulle påverkas i kroppen. Oj vad fel jag hade,
Våren 2018 hade jag plötsligt bölder i ansiktet, vägrade lämna lägenheten i perioder. Letade efter vad som helst som kunde hjälpa, under ett års tid gick jag runt med dessa, klämde dem då de gjorde otroligt ont för de satt så djupt. Jag vet att jag kanske borde gått till en läkare men nu gjorde jag inte det. Det lättade något i våras(2019), men det uppkom fortfarande frekvent, tacka gudarna för en bra hudvårdsrutin som jag innött stenhårt. Nu spritar jag händerna före, mellan produkterna och helst innan jag rör ansiktet vilket är lite av en skada efter denna period.
För en månad sedan bytte jag spiral då jag har stark misstanke om endometrios, spiralbytet skedde på läkarens order och var det smärtsammaste jag gjort. Men oj vad tacksam jag är över att jag tog mig igenom det, visst att jag än så länge är smärtfri men mitt ansikte har börjat återgå till det som var för tre år sedan. Visst att det är en del ärr men dem bleknar med tiden. Jag är så lättad. En positiv sak är att jag slutat sminka mig förutom vid speciella tillfällen för att hjälpa huden och vant mig vid det.

Detta var den ärligaste bild jag kunde hitta, blivit duktig på att redigera och sminka. Det där är ju inte allt, men det dök upp på samma ställen hela tiden. Det där är då ett gäng djupt sittande såna finnar. All day every day. 


Dagsläget, alla röda små fläckar är gamla sådana bölder med ärrvävnad. Eller små sår efter läkningen, då det bara är senaste månaden det börjat ge med sig. Men är så glad, jämnare hy, mindre smärta, lättare att sminka över. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Som en karusell fast det är en stol

50 år och förlovning